כאבי ברכיים ואופן הטיפול

מי שסבל בחייו מכאבי ברכיים יודע שהכאב הזה גורם לחוסר נוחות פיזית ותחושת חוסר אונים רגשי. המוגבלות בתנועה, העובדה שמכאב כזה לא נפטרים מהר הופכת את הבעיה למעיקה. במאמר זה ננסה לזרוע אור על מקורות הבעיה, גורמי סיכון ושיטות הטיפול.

מה הסיבות לכאבים בברכיים?

כאבים בברכיים יכולים להיגרם מסיבות שונות של דלקות שנגרמות מחבלה, מפגיעה במבנה המכני של הברך או בתסמונות שונות. כאב, מוגבלות בתנועה ונפיחות יכולים להעיד על דלקת בברכיים. קרע במיניסקוס, פגיעה ברצועות הברך, בורסיטיס, דלקת פרקים שגרונית, מחלת גאוט ולדקת בגיד הפיקה- כל אלה יכולים להיות הגורמים לדלקת בברכיים. לרוב, האבחון מתבצע על ידי בדיקת דם (שבה ניתן לאתר מדדי דלקת), צילום (שבו ניתן לראות פגיעה במבנה המכני של הברך) ובחינה על ידי איש מקצוע (שיודע לאבחן באמצעות תנועה ומגע).

מה מגביר את הסיכון לדלקות בברכיים?

מספר גורמים עלולים להגביר סיכון או להחמיר את הדלקות בברכיים:

  1. עודף משקל. מפרק הברך נושא עליו כמעט את כל משקל הגוף. כאשר קיים עודף משקל, מופעל לחץ מתמיד על הרצועות, הסחוס והעצמות ולכן, הסיכון לדלקות בברכיים עולה.
  2. שינוי בצורת ההליכה. פעמים רבות, כאשר קיים כאב במקום נוסף בגוף, למשל, כאבי גב, ההליכה משתנה. שינוי כזה עלול להפעיל לחץ נוסף על הברכיים ולגרום לדלקת.
  3. חזרתיות של תנועות חדות. למשל, בריצות או בסקי מתבצעת תנועה חזרתית ולפעמים פניה בזויות חדות -מופעל לחץ על הברך שעלול ליצור דלקת
  4. תזונה. תזונה עתירת חומרים דלקתיים מגבירה את הסיכון לדלקות ברכיים. חומרים כאלה הם, למשל: שומן רווי, חומרים משמרים, ממתיקים מלאכותיים ועוד

איך מטפלים בדקות ברכיים באופן עצמאי בבית?

ישנן צורות שונות לטיפול בדלקות ברכיים. נפרוט כאן מספר אמצעים:

  1. מנוחה. בחלק גדול מהמקרים הדלקת נגרמת בעקבות הפעלת לחץ עודף על המפרק. במקרה כזה, יש לתת לגוף את הזמן להתאוששות ולכן מומלץ לנוח ולא לדרוך על הרגל לפחות 24 שעות אחרי הופעת הדלקת. עם זאת, מומלץ לקפל וליישר את הרגל כדי לא לאבד את התנועתיות.
  2. קרח. הניחו קרח במשך רבע שעה, שלוש פעמים ביום להורדת הנפיחות. זכרו לא לשים את הקרח ישירות על העור, כדי למנוע כווית קור, אלא להשתמש במגבת או בבד אחר.
  3. תרופות. קיימות תרופות הנוגדות דלקת דוגמת אטופן או ארקוקסיה. עם זאת, יש לזכור שנטילת תרופות אלה אינה תורמת לבריאות שלכם. קיימות תופעות לוואי רבות לשימוש בתרופות, פוטנציאל לתגובה בין תרופתית עם תרופות אחרות או אפילו עם מזונות מסויימים. כדאי לבדוק אפשרויות נוספות לפני שימוש בתרופות.
  4. מכשיר רפואי לטיפול בדלקת. כיום קיימות טכנולוגיות שונות לטיפול בדלקת. למשל, טכנולוגיית אולטרסאונד וטכנולוגיית לייזר הוכחו מדעית כיעילות בעידוד הריפוי הטבעי של התא והפחתת הדלקת. דוגמאות למכשירים כאלה הם פיינשילד (אולטרסאונד) ואיי קיור לייזר (לייזר) שמאפשרים טיפול עצמי בדלקות ברכיים בתנאי הבית.
  5. לתת לגוף לעשות את מלאכת ההבראה. הרבה מהדלקות עוברות עם הזמן אך לעיתים, בזמן שהגוף מבצע תהליכים של ריפוי עצמי שדורשים זמן- הכאב עדיין חזק. כדי לשכך את הכאב ולאפשר לגוף להמשיך בתהליך הריפוי העצמי, ניתן להשתמש במכשיר בטכנולוגיית טנס שמפחיתה משמעותית את הכאב על ידי פולסים חשמליים שמשבשים את אות הכאב למוח ושחרור אנדורפינים (הורמון משכך כאבים) טבעיים בגוף.

כאבי ברכיים הם אמנם סוג של כאב רגליים מאד נפוץ, אבל ישנם סוגים נוספים של כאבי רגליים, ביניהם כאבים בכף הרגל. במידה ואתם אכן סובלים מכאבים בכף הרגל, טיפול פדיקור רפואי מקצועי לגברים עשוי לסייע לכם. טיפול מסוג זה אינו טיפול אסתטי בלבד, אלא טיפול שבאמצעותו אפשר להסיר כיבים מכפות הרגליים, לטפל ביבלות ובציפורן חודרנית ולמעשה לחזור לעמוד וללכת בלי כאבים או מטרד כלשהו.

לסיכום, ללא ספק, דלקות בברכיים הם תופעה לא נעימה. עם זאת, לשמחתנו, קיימים אמצעים יעילים וטובים שיכולים לסייע בפתרון הבעיה. במאמר זה התייחסנו בקצרה לאמצעים שיכולים להיות זמינים לכל אחד בסביבת הבית. נאחל לכם רפואה שלמה ובריאות איתנה.

 

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.